reklama

Horolezectvo v centre veľkomesta? Prečo nie.

Bratislava, hlavné mesto nášho štátu. Sídliska, priemyselné zóny, nákupné centrá, športoviská, školy, stavby. Pre vyznávačov outdoorových športov neprijateľné podmienky. Iba ak nevedia, kde hľadať. Do Bratislavy som prišiel študovať vysokú školu. Jediné, čo ma odrádzalo začať žiť v tomto meste bola skutočnosť, že značne zredukujem kontakt s prírodou. Konkrétne so skalami. Uvedomoval som si, že jediná možnosť, kde budem môcť chodiť liezť, sú umelé steny. Ako náhrada za skaly počas zimných mesiacov je to prijateľná alternatíva. Ale liezť v uzavretej budove keď teplomer ukazuje príjemných 20° v tieni?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Táto možnosť sa mi dva krát nepozdávala. Snažil som presvedčiť sám seba, že si po čase zvyknem na tréningy v lezeckých halách a raz za čas sa mi podarí vycestovať mimo Bratislavy na skaly. Príjemné lezenie v priateľskej atmosfére, to mi ponúklo lezecké centrum Vertigo v Ružinove. Zabehnutá hala bola veľmi populárna, keďže tej doby bola jediná svojho druhu v celej Bratislave. Na svoje si príde každý lezec- od začiatočníkov až po profesionálov. K dispozícii je veľa ciest každej náročnosti a veľký boulder, na ktorom pravidelne menia chyty. Nechýba ani detský kútik s trampolínou. Začiatkom tohto roku sa v Bratislave otvorila nová lezecká stena- K2, ktorá je v súčasnosti najväčšia lezecká stena na Slovensku vybudovaná špičkou česko-slovenskej lezeckej scény. Táto stena ponúka najrôznejšie profily, imitáciu prírodnej skaly, veľký boulder, drytoolingovú dráhu, rýchlostné lezenie. Neustálym vylepšovaním a pribúdaním nových lezeckých ciest, či celých sektorov stena pomaly nadobúda svetové parametre. V Bratislave sa však dá liezť aj na skalách. Lokalizácia je známa viac- menej len miestnym lezcom. Ja som mal šťastie, že som na pár z nich narazil. Prvá oblasť, ktorú som spoznal sa nazýva Platňa. Názov má podľa tvaru skaly, ktorý pripomína šikmú platňu. Je schovaná v malom lesíku nad výškovým panelákom pri zastávke Chatam Sófer. Nachádzajú sa tu lezecké cesty od najjednoduchších (3) po stredne náročné (8+), všetky veľmi dobre odistené. Jedinou nevýhodou je, že celá skala je schovaná v lese a v tieni už spomínaného výškového paneláka. Kontakt so slnečnými lúčmi je teda minimálny, preto skala pomaly schne a viditeľnosť je vo večerných hodinách slabá aj v letných mesiacoch. Pár desiatok metrov od Platne, smerom ku PKO sa nachádza dlhý múr, ktorý je výborný na trénovanie vytrvalosti a fyzickej kondície. Medzi lezcami je tento múr veľmi obľúbený, najmä v letnom počasí, ktoré umožňuje príjemné večerné tréningy pri západe slnka. Druhou lezeckou oblasťou v Bratislave je Technické sklo situované medzi Dúbravkou a Devínskou Vsou, pár minút chôdze od rovnomennej autobusovej zastávky. Menšou nevýhodou tejto oblasti je práve dostupnosť a nerovný priestor na istenie spolulezca. Na druhej strane, táto skala, rozlohou, aj počtom ciest väčšia ako Platňa, vyčnieva z lesa v celej miere a liezť sa dá až do západu slnka. Pod skalou je menšia čistinka s táboriskom a priestorom na stanovanie. Repelent by mal však byť povinnou výbavou každého lezca, ktorý na toto miesto zamieri. Aj tu si prídu na svoje lezci či už skúsení, alebo začiatočníci. Náročnosť ciest je od 4 do 8+. Najbližšou alternatívou mimo Bratislavy je hrad Pajštún vybudovaný na skale, na ktorej sa nachádzajú lezecké cesty. Z dediny vedie na hrad lesná cestička a turistický chodník. Z parkoviska trvá cesta hore cca 15 minút. Táto oblasť poskytuje okrem ciest všetkých náročností (od 4- do 9+/10-) aj kultúrno-historické spestrenie v podobe prehliadky zrúcaniny spojenej s peknými výhľadmi do doliny. Po navštívení spomínaných lokalít som prehodnotil svoje prvotné dojmy a obavy sa zmenili na pôžitok z pekných prelezených ciest a výzvy v podobe ciest, ktoré na mňa stále čakajú.

Karol Hanus

Karol Hanus

Bloger 
  • Počet článkov:  27
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mladý študent, ktorý rád cestuje a píše:) Zoznam autorových rubrík:  PoéziaCestovanieKrátka próza

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu